RSS

ΕΙΔΗΣΕΙΣ &…ΜΥΣΤΗΡΙΑ

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ …ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ:

Καλόν είναι να ξέρετε, -όσοι εμπλέκονται με γάμους και βαφτίσια-  και μερικά σοβαρά,, όπως τα διατυπώνει σε εγκύκλιό του ο Μητροπολίτης Δράμας  κ. Πάυλος. Επισημαίνει:

«Τα Μυστήρια δεν είναι πράξεις ιδιωτικής ευσεβείας, αλλά γεγονότα της ζωής της Εκκλησίας, με τα οποία οι πιστοί προσλαμβάνονται στο Σώμα της Εκκλησίας, λαμβάνουν ειδικά χαρίσματα και ενισχύεται ο σύνδεσμος της ενότητας με την Εκκλησία. Δυστυχώς διάφοροι λόγοι τείνουν να καταντήσουν την τέλεση των ιερών Μυστηρίων κοσμικά γεγονότα.

Η σταδιακή εξατομίκευση των Μυστηρίων άνοιξε το δρόμο για την εισχώρηση ξένων για τα εκκλησιαστικά μας πράγματα εθίμων, πολλές φορές ειδωλολατρικής παραδόσεως, καθώς και προσωπικών στοιχείων φιλοδοξίας και επιδείξεως. Φθάσαμε στο σημείο να γίνεται ανταγωνισμός για το ποιός θα κάνει τη μεγαλύτερη εντύπωση και την πλουσιώτερη φιέστα. Έτσι ευτελίζεται η ισότητα των μελών της χριστιανικής κοινότητας και καλλιεργείται η ανισότητα με αποτέλεσμα τα αισθήματα μειονεξίας σε όσους δεν είναι σε θέση να κάνουν ένα φαντασμαγορικό γάμο η βάπτιση. Προκειμένου δε να αποφύγουν οι άνθρωποι αυτά τα αισθήματα, η αναβάλλουν το γάμο και παντρεύονται πολιτικά η δανείζονται χρήματα και ξεκινούν τη νέα κοινή τους πορεία χρεωμένοι. Πολύχρωμα μπαλόνια στο προαύλιο, χαλιά, κεριά, συνθέσεις από λουλούδια στα σκαλιά της Εκκλησίας, γδυτές νύφες και κουμπάρες και ατέρμονες συζητήσεις είναι μερικά από τα έκτροπα που αντικρίζει κανείς κατά την ώρα τελέσεως των ιερών μυστηρίων του βαπτίσματος και του γάμου. Άσχετα από το εάν συνηθίζεται το ένα η το άλλο, άσχετα από το εάν τα κάναμε από άγνοια η για επίδειξη, ένα είναι βέβαιο : ότι δεν έχουν καμιά θέση στην Εκκλησία και συνεπώς πρέπει να φύγουν το ταχύτερο. Αν θέλουμε να μη μας παρασύρη το κύμα, δεν επιτρέπεται να μείνουμε άπραγοι, νʼ αφήσουμε ακυβέρνητο το σκάφος της Εκκλησίας. Αυτό οφείλουμε όλοι να το καταλάβουμε κλήρος και λαός. Δεν επιτρέπεται νʼ ανεχόμαστε και να ικανοποιούμε όλα τα γούστα, όλες τις ιδιοτροπίες των πιστών, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος και η απειλή πως θα φύγουν από την Εκκλησία.

Μάλιστα να φύγουν ! Διότι όποιος φεύγει, επειδή εμποδίζεται από το να ατακτεί, τότε από πριν δεν ανήκε συνειδητά στην Εκκλησία. Απλά περίμενε την ευκαιρία να φύγη δικαιωμένος.

Για να μπορέσουν οι ιερείς νʼ ανταποκριθούν στην υπεύθυνη αποστολή τους πρέπει να γνωρίζουν τους μελλονύμφους και τις οικογένειες των νηπίων που πρόκειται να βαπτισθούν. Γιʼ αυτό πρέπει τα μυστήρια να τελούνται στην ενορία που κατοικούν οι ενδιαφερόμενοι.

Ένας ωραίος ναός με περιβάλλοντα χώρο, η καλή θέα, το άνετο πάρκιγκ, η μικρή απόσταση από το κέντρο που θα γίνει το γλέντι δεν είναι κριτήρια αποδεκτά για την Εκκλησία. Αυτά όλα μπορούν νʼ αποφευχθούν μόνο στο επίπεδο της ενορίας. Να μοιράζεται όλη η ενορία τη χαρά και τη λύπη κάθε μέλους της ώστε συνειδητά να συμμετέχουμε στα τελούμενα στην Εκκλησία. Είναι κρίμα που οι περισσότεροι φτάνουν απροετοίμαστοι στο μυστήριο.

Δια να διαφυλάξουμε την ιεροπρεπή τέλεση των μυστηρίων αποφασίσαμε, έπειτα από συζητήσεις με τους ιερείς μας, τα παρακάτω για την πιστή τήρηση των οποίων σας παρακαλώ όλους θερμά.

Α) Για την τέλεση του μυστηρίου του Γάμου:
1) Να προσέρχονται οι μελλόνυμφοι έγκαιρα στο ναό, προκειμένου το μυστήριο να τελεσθή με ηρεμία και άνεση χρόνου.
2) Εφιστάται η προσοχή για την ευπρεπή ενδυμασία όλων των προσερχομένων και ιδιαίτερα των μελλονύμφων, όπως αρμόζει στον ιερό χώρο του ναού.
3) Τον ιερό ναό στολίζουν οι εικόνες, οι κανδήλες και ο λοιπός ιερός διάκοσμος. Ως εκ τούτου είναι περιττός και ασύμφωνος με την ιερότητα του ναού κάθε άλλος στολισμός εντός και εκτός του ναού με μπαλόνια, κλουβιά, τούλια, φανάρια που δίνουν την εικόνα φολκλορικής εκδήλωσης. Κατʼ οικονομία επιτρέπονται δυό ανθοστήλες στο σολέα και δύο στην εξωτερική είσοδο του Ναού.
4) Δεν επιτρέπεται η ρίψη ρυζιού, κουφέτων και λουλουδιών κατά την ώρα του χορού του Ησαΐα. Οι νεόνυμφοι θα ριζώσουν με την αγάπη τους και την πίστη τους στο Θεό.
5) Οι φωτογράφοι πρέπει να συμπεριφέρονται με διάκριση και να είναι ενδεδυμένοι ευπρεπώς.

Β) Για την τέλεση του μυστηρίου του Βαπτίσματος:
1) Συνιστάται κιʼ εδώ η σεμνοπρεπής ενδυμασία γονέων και αναδόχων.
2) Ο ανάδοχος πρέπει να είναι βαπτισμένος Ορθόδοξος Χριστιανός, πιστός, να μπορή να διαβάζη το «πιστεύω» το σύμβολο της πίστεως, να είναι ένας και όχι κάτω των 12 ετών. Όσοι έχουν τελέσει μόνο πολιτικό γάμο, δεν μπορούν να γίνουν ανάδοχοι, γιατί ο ανάδοχος πρέπει να σέβεται τα μυστήρια της Εκκλησίας και να αντιλαμβάνεται τη βαριά ευθύνη που επωμίζεται. Η ευθύνη των αναδόχων για το ομογενές των παιδιών που βαπτίζουν (αγόρια ή κορίτσια), αφού οι ιεροί κανόνες επισημαίνουν, ότι αυτά είναι πνευματικά αδέλφια.
3) Απαγορεύεται ο στολισμός εντός και εκτός του ναού όπως και της κολυμβήθρας που είναι ιερό λειτουργικό σκεύος. Κατʼ οικονομία κιʼ εδώ επιτρέπονται δυό ανθοστήλες.
4) Η λαμπάδα, καθώς και το φιαλίδιο για το λάδι, δεν διακοσμούνται με αρκουδάκια, ρολόγια, κουκλάκια και άλλου είδους παιχνίδια.
5) Τα ενδύματα που φορούν οι νεοφώτιστοι αμέσως μετά την έξοδό τους από την ιερή κολυμβήθρα, συμβολίζουν την νέα ολόλαμπρη και ακηλίδωτη ζωή του νέου πιστού, πρέπει να είναι λευκά.
6) Ο Βαπτισματικός Σταυρός, επιβάλλεται να είναι αντίγραφο του καθιερωμένου στην Εκκλησιαστική ζωή σημείου του Τιμίου Σταυρού και όχι οποιαδήποτε άλλη επινόηση κοσμηματοπωλείου.

Υπενθυμίζουμε τέλος, πως στα προαύλια των ιερών ναών δεν επιτρέπεται η παράθεση δεξίωσης.

Ευελπιστώντας ότι με τα παραπάνω η Τοπική μας Εκκλησία επιτελεί το χρέος της για την κατά Χριστόν διαπαιδαγώγηση όλων μας, καθώς και την ορθή τέλεση και κατανόηση των ιερών Μυστηρίων, σας παρακαλώ και σας προτρέπω όλους, κληρικούς και λαϊκούς για την πιστή τήρηση των παραπάνω οδηγιών, ώστε όλοι να χαιρόμαστε την τέλεση των ιερών Μυστηρίων με ευλάβεια και τάξη. Κυρίως όμως με προσευχή.
 
Μετά πατρικών ευχών και ευλογιών

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ο ΔΡΑΜΑΣ Π Α Υ Λ Ο Σ

 _________________________________________________ 

 

Πρακτικός Οδηγός Μελλονύμφων

 

 

 

Απόσπασμα από το βιβλίο «Πρακτικός Οδηγός Μελλονύμφων»
του Πρεσβυτέρου Θεμιστοκλέους Στ.Χριστοδούλου,
εκδόσεις Ομολογία, Αθήνα 2008-

 

____________________________________________

 

Κυκλοφορεί αυτό το βιβλίο ..βαπτιζόμενο ως «πρακτικός οδηγός Μελλονύμφων!» Μόνον πρακτικός δεν είναι. Βρίθει παλαιοντολογικών αγκυλώσεων της Εκκλησίας , της εκκλησίας εκείνης που δεν μπορεί να παρακολουθήσει τα τρέχοντα, όπως επί παραδείγματι ο αείδημος Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, που είχε όντως ένα ανοιχτό μυαλό.

 

Στον Οδηγό του πατρός Χριστοδούλου, ασφαλώς περιλαμβάνοναι και πολλές αλήθειες, αλλά αν έλλειπε το αναχρονιστικό παπαδίστικο στυλ, θα ήταν όντως πρακτικό βιβλίο. Σας δίνουμε μερικά  αποσπάσματα με τα απαραίτητα δικά μας αιχμηρά και πικρά σχόλια… .
ΤΙ ΠΡΟΤΑΣΣΕΙ!….
O συγγραφέας, δεν αντέχει  και το πρώτο που προτάσσει στο πόνημά του  είναι τούτο: «Σεβασμός προς την ιερότητα του χώρου του Ναού και των διακονούντων ιερέων και του προσωπικού

 

–Ευλογεί τη γεννιάδατου.. Εν τάξει σεβασμό προς το χώρο, αλλά γιατί σώνει και καλά σεβασμό» προς τους ιερείς και τους κατνηλανάφτες, όταν μάλιστα πολλοί απ΄αυτούς είναι τζαναμπέτηδες; Τον σεβασμό τον παρέχουμε, όχι κατ΄εντολή… αλλά από αυθόρμητη  «οφειλή»  προς την προσωπικότητα του ιερέως.

 

Μερικές αλήθειες:

 

Τι πρέπει να προσέξουν οι μελλόνυμφοι κατά την προετοιμασία του μυστηρίου του γάμου τους;
Σίγουρα κατά την προετοιμασία του γάμου οι μελλόνυμφοι θα πρέπει σύμφωνα και με τις απαιτήσεις της μόδας ή καλύτερα της ματαιοδοξίας που δυστυχώς επικρατεί και κατά τα εκκλησιαστικά ειωθότα των ιερών μυστηρίων, όπως τα καταντήσαμε όλοι μας, να προσέξουν και να τρέξουν για πολλά και διάφορα πράγματα, ανόητα και ανωφελή. Και δυστυχώς από αυτά για τα οποία τρέχουν οι δύστυχοι μελλόνυμφοι, τίποτα δεν άπτεται της θεμελιώσεως του μυστηρίου του γάμου τους. Υπάρχουν φορές που κακοκαρδίζονται οι μελλόνυμφοι κατά την προετοιμασία του γάμου τους στην επιλογή διαφόρων πραγμάτων.
Για παράδειγμα, πηγαίνουν για έπιπλα και διαφωνούν μεταξύ τους και μαλώνουν και συγχύζονται και βαστούν μέσα στις καρδιές τους κακίες και εμπάθειες. Δεν είναι λίγες οι φορές, που σε τέτοιες στιγμές όμορφες κακοκαρδίζονται νύφες με πεθερές, γαμπροί με πεθερές και πεθερούς, συμπεθέρα με συμπεθέρα, νύφη με συνυφάδα ή κουνιάδα για πράγματα αστεία και μάταια. Κι αυτά όλα είναι αφορμές και προσκόμματα που βάζει ο διάβολος προκειμένου να γκρεμίσει εκ προοιμίου την ευτυχία και τη θεμελίωση του γάμου.

 

**Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο συγγραφέας αποκαλεί εκ προοιμίου «δύστυχους» τους μελλόνυμφους , την ώρα που είναι γνωστόν ότι πλέουν σε πελάγη ευτυχίας.. Τώρα αν μπλέκουν σε κάποιες επιπολαιότητες, έ, αυτό είναι άλλου παπά Ευαγγέλιο, το οποίον θέλει διαφορετική ανάγνωση από τον συγγραφέα ώστε να τολμάει να ομιλεί κάθε τα περί «δυστυχισμένων νεονύμφων!

 

 ΜΑΚΡΥΑ …ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΚΟΥΣ ΣΑΣ…

 

 Παρακάτω  δογματίζει  κάθετα με τη σύσταση … μακριά από τους δικούς σας!

 

Είναι μια συνταγή που εκπέμπεται με τη σέσουλα από ιερωμένους… Ορισμένως έχει αξία, αλλά όχι με αυτή τη γενικότητα. ΄Όχι άντε μάνα- πατέρα κάντε στη μπάντα.. μην ανακατεύστε.. Δεν αποκοπτόμαστε τόσο βάναυσα και χυδαία από τους γεννήτορες μας.. Και βεβαίως κι αυτοί δεν πρέπει να χώνουν τη μούρη τους στα ζητήματα του νέου ζευγαριού. Αν όμως απέλειπεν ο ανυπόφορος εγωϊσμος μας και κριτήριόν μας –οδηγός μας ήταν μόνον Η ΑΓΑΠΗ, τότε δεν θα προέκυπτε θέμα  για τα κατσαρολικά, αν είναι εμαγέ ή μπρούντζινα!.. Ούτε φυσικά τα μαλλιοτραβήγματα για το αν η νύφη είναι καλύτερη από τον γαμπρό ή και τούμπαλιν.

Υποστηρίζει ο ιερέας:

 

 ***Το καλύτερο σε μια προετοιμασία γάμου που έχουν να κάνουν οι μελλόνυμφοι, όσον αφορά δεύτερα και ασήμαντα πράγματα, είναι να αφήσουν τους οικείους τους όσο μπορούν μακριά. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της ποιμαντικής πείρας. Εκείνο δε που πρωτίστως πρέπει να απασχολεί τους μελλονύμφους, είναι η πνευματική προετοιμασία του γάμου, την οποία τόσο έχει εγκαταλείψει η σύγχρονη τεχνοκρατική και μάταιη κοινωνία, ώστε τα αποτελέσματά της, επώδυνα, καθημερινά να τα βιώνουμε με τα τόσα διαζύγια!

 

Πράγματα της τελευταίας στιγμής, εκτός του ότι δημιουργούν άγχος και εκνευρισμό, δημιουργούν και μεγάλη ταραχή και φασαρίες. Γι’ αυτό ας ενθυμούμαστε και την λαϊκή παροιμία του σοφού λαού μας που λέει: «των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν μαγειρεύουν»!

 

ΠΡΟΣΟΧΗ.. Η ΡΙΨΗ ΠΥΡΑΥΛΩΝ… ΡΥΖΙΟΥ ΠΛΕΟΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ!

 

 To ρύζι και οι στολισμοί. Γράφει ο συγγραφέας:

 

H συνήθεια να ρίπτεται ρύζι κατά το μυστήριο του γάμου και μάλιστα κατά τη στιγμή που γίνεται ο χορός του Ησαΐα, γύρω δηλ. από το τραπέζι του γάμου, αποτελεί ένα από τα λαϊκά έθιμα της Ελλάδας μας, το οποίο η Εκκλησία μας ανέχθηκε και ανέχεται τις περισσότερες φορές .

 

–Τι πάει να πει  ανέχθηκε η εκκλησία; Ο γάμος δεν είναι φυσικά επινόηση της εκκλησίας. Προυπάρχει αυτής ..από την ελληνική αρχαιότητα, η οποία αρχαϊκή παράδοση ,άλλωστε μπόλιασε τον Χριστιανισμό με ουκ ολίγα στοιχεία.  Το ρύζι και οι στολισμοί ενοχλούν τον συγγραφέα ιερωμένο; Η Ορθοδοξία δημιούργησε δική της παράδοση , που μάλιστα αποτελεί έναν από τους σοβαρότερους πυλώνες της ύπαρξής της. Η αρχαία ελληνική παράδοση εν τούτοις παραμένει η μύτρα και  των μεταγενέστερων ..παραδόσεων..

 

Και συνεχίζει κοντοθωρών..  

 

«Φυσικά ευθύς εξ αρχής πρέπει να πούμε, ότι η δοξασία του λαού που το χρησιμοποιεί, πιστεύει ότι ρίπτοντας ρύζι κατά το γάμο στερεώνονται οι νεόνυμφοι.
Αυτό φυσικά είναι μια αφέλεια! Ο γάμος δεν στεριώνει με το ρύζι, αλλά με την πίστη στο Θεό και με την αγάπη η οποία από μέρα σε μέρα επαυξάνει μέσα στη ζωή του ανδρόγυνου. Ο λαός πιστεύει ότι με το ρύζι ριζώνει το νέο σπιτικό.

 

–Ώστε είναι αφέλεια η πίστη στη ρίψη του ριζιού κατά τον γάμο; Φαίνεται ότι συγγραφέας κοντοθωρεί παχυλώς.. Και δεν είναι αφέλειες πολλές άλλες πίστες-συνήθειες χριστιανικής προέλευσης, που έχουν εμφιλοχωρήσει στη ζωή μας;.. ΄Όχι κύριε δεν είναι αφέλειες. Ο λαός αντιλαμβάνεται την ελαφρότητα του αιώνιου εθίμου, και την ακολουθεί.. Στο κάτω της γραφής έχει και μια γραφικότητα.. Αλλά κάθε άλλο παρά αφέλεια είναι… Μια ευχετήριος προσδοκία είναι! Πού είναι το κακό;     

 

 Πνευματική και ψυχική προετοιμασία των μελλονύμφων. Ποια η σημασία του μυστηρίου της εξομολογήσεως πριν από το γάμο;
Σήμερα ο γάμος διέρχεται- συνηθίζεται να ακούγεται από πολλούς- μεγάλη κρίση. Κι αυτό είναι μια αλήθεια, που ωστόσο δεν λύνει αφ’εαυτού της και το πρόβλημα. Η ανευθυνότητα σήμερα είναι ίδιον γνώρισμα της ευμάρειας και της καλοπέρασης, του εγωισμού και ωχαδερφισμού. Για εκείνους που σκέπτονται σοβαρά τον γάμο, σίγουρα η περίοδος του γάμου θα πρέπει πολύ να τους προβληματίσει και όχι μόνο να παραμείνει στο ενθουσιαστικό μέρος του έρωτα. Άλλωστε ο έρωτας είναι διφυής.

 

Κοντά λοιπόν στις πολλές επαφές γνωριμίας που θα συμβούν στο μελλόνυμφο ζευγάρι, σημαντικό σταθμό αποτελεί και το μυστήριο της εξομολογήσεως. Η κατάθεση των αμαρτιών, των σκέψεων και των λογισμών στον πνευματικό πατέρα με τη χάρη του Θεού γίνεται γερό θεμέλιο για τη διαμόρφωση καλών κι ευλογημένων συζύγων. Το μυστήριο της εξομολογήσεως και των δύο, άνδρα και γυναίκας, είναι ακριβώς όπως είπε και κάποιος σοφός γέροντας των τελευταίων χρόνων, ο γέρων Παΐσιος ο Αγιορείτης, όπως δύο ξύλα ανόμοια και ακατέργαστα στα χέρια ενός ξυλουργού, που μετά από πολλή δουλειά και κόπο καταφέρνει να τα ταιριάξει το ένα κοντά στο άλλο….

 

Μια απορία: ΄Εχετε δει στον τελευταίο μισόν αιώνα μελλονύμφους  να εξομολογούνται; ΄Όχι πως δεν είναι απαραίτητη στην Ορθοδοξία, αλλά η καθημερινότητα έχει πλέον άλλες δρομολογήσεις…  

 

 

ΤΡΙΠΛΑΣΙΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΓΑΜΟΙ…

Παρελθόν αποτελεί για πολλούς, κυρίως νέους, το μυστήριο του γάμου. Μπορεί να παίρνουν μια μεγάλη απόφαση για τη ζωή τους, όμως η κρίση έχει επηρεάσει ακόμη και τις παραδόσεις, μιας και ο θρησκευτικός γάμος και όλα τα παρελκόμενά του… στοιχίζουν. Μάλλον έτσι σκέφτηκαν εκατοντάδες μελλόνυμφοι και προτίμησαν να καταθέσουν αιτήσεις για τέλεση πολιτικού γάμου. Στη Μαγνησία μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί στα ληξιαρχεία 426 αιτήσεις. Πέρυσι στο ίδιο διάστημα στην ίδια περιοχή είχαν τελεστεί μόλις 137 γάμοι(!), ενώ για φέτος αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω μέχρι το τέλος του χρόνου. Σημαντικό στοιχείο είναι πως εκτός από τους κατοίκους της Μαγνησίας και τουρίστες κυρίως από την Αγγλία συνδυάζουν την τέλεση του γάμου τους με τις διακοπές τους!

Μπορεί ο θρησκευτικός γάμος στους ναούς να αποτελεί την παράδοση, όμως επειδή η παράδοση κοστίζει, πολλοί είναι εκείνοι και στη Μαγνησία, οι οποίοι επιλέγουν μεν να παντρευτούν, αλλά με πολιτικό γάμο και στο Δημαρχείο αντί στον Ναό της ενορίας τους.
Αναλυτικότερα, στο ληξιαρχείο Βόλου το 2008 εκδόθηκαν 306 άδειες γάμου και τελέστηκαν 96 στο Δημαρχείο της πόλης. Το 2009 εκδόθηκαν 368 άδειες, ενώ τελέστηκαν 124. Για το 2010 οι άδειες που εκδόθηκαν ήταν 379 και το 2011, από την αρχή του χρόνου έως και σήμερα έχουν κατατεθεί 203 αιτήσεις.
Σε ό,τι αφορά το ληξιαρχείο στη Ν. Ιωνία η τάση που παρουσιάζουν τόσο οι άδειες όσο και οι τελετές είναι σταθερά αυξητική.
Το 2007 εκδόθηκαν 142 άδειες και τελέστηκαν 78 πολιτικοί γάμοι, το 2008 εκδόθηκαν 162 άδειες και 87 γάμοι, ενώ το 2009 189 άδειες και 113 τελετές. Το 2010 κατατέθηκαν 173 αιτήσεις και τελέστηκαν 113 γάμοι, ενώ από την αρχή του χρόνου έως τώρα υπάρχουν 77 ενδιαφερόμενοι και έχουν τελεστεί 49 πολιτικοί γάμοι.
Στο Δήμο Αλμυρού το 2011 έχουν εκδοθεί 26 άδειες και έχουν τελεστεί 10 γάμοι, ενώ σύμφωνα με τους εργαζομένους στο ληξιαρχείο το ενδιαφέρον θα αυξηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, καθώς ακολουθεί την πορεία των προηγούμενων ετών που χαρακτηρίζονταν από πληθώρα πολιτικών γάμων.

Ωστόσο, τα περισσότερα ζευγάρια που κάνουν πολιτικό γάμο, μετά από λίγο καιρό κάνουν και θρησκευτικό!… Επιστρέφουν στο «μαντρί» της ισχυρής ελληνικής παράδοσης.

 _________________________________________________

ΟΙ ..ΜΥΣΤΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ…

Ο χριστιανισμός κατατάσσει το γάμο ανάμεσα στα άλλα μυστήρια, μάλιστα στο παρελθόν ήταν ενσωματωμένος στη θεία λειτουργία και κοινωνούσαν όλοι οι παρευρισκόμενοι. Ο γάμος όμως για να γίνει μυστήριο χρειάζεται τους μύστες, εκείνους δηλαδή που θα συμμετέχουν πνευματικά, θα συμπροσεύχονται και θα επικαλούνται την παρουσία του Θεού σε μια σχέση κοινωνίας. Αυτά προϋποθέτουν συγκεκριμένη πνευματική προετοιμασία από το ζευγάρι, τον παπά, τους κουμπάρους και τους καλεσμένους. Αυτό που συμβαίνει σήμερα, σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις, δεν έχει σχέση με μυστήριο. Είναι μέρος της βιομηχανίας της κατανάλωσης που συμμετέχουν πολλοί: η εκκλησία, οι φωτογράφοι-σκηνοθέτες, τα κέντρα διασκέδασης, η μόδα κλπ. Η εκκλησία παρέχει την απαιτούμενη λαμπρότητα (που είναι ασυναγώνιστη σε σχέση με το λιτό δημαρχείο), οι φωτογράφοι σκηνοθετούν κατά βούληση και το κέντρο διασκέδασης καθορίζει την ποιότητα της μεταγαμήλιας «τέρψης». Μεγάλο μερίδιο κατέχει και το κοινό, οι καλεσμένοι. Η αισθητική τους παρουσία στην εμφάνιση, στο λόγο, στο φαγητό και στο χορό, καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία της τελετής. Ο εντυπωσιασμός είναι τις περισσότερες φορές ο μοναδικός στόχος. Η νυφιάτικη ενδυμασία, τα μέσα μεταφοράς, ο αριθμός των καλεσμένων, η κατοικία, η επίπλωση κλπ εξαντλούν την προετοιμασία σε βάρος της ποιότητας της σχέσης.
Μια σχέση που στηρίζεται μόνο στην ύλη με τις διάφορες μορφές της είναι ευάλωτη και αδυνατεί να διαρκέσει στο χρόνο και να ολοκληρωθεί. Η πρόσκαιρη σεξουαλική έλξη, τα περιουσιακά στοιχεία, η οικονομική ή η κοινωνική επιφάνεια δεν είναι θεμέλια που αντέχουν σε κλυδωνισμούς. Η ουσιαστική σχέση σφυρηλατείται στους αγώνες της παλαίστρας του γάμου με τα δεσμά της αγάπης. Είναι δεσμά για την αλληλοσυμπλήρωση αλλά και τη διατήρηση της διαφορετικότητας σε καθεστώς αμοιβαίας προσαρμογής, αυτοαπώλειας αλλά και ανάπτυξης της προσωπικότητας των συζύγων. Όσοι πιστεύουν στο Θεό έχουν την ανάγκη υπερβατικής διάστασης στο γάμο και επικαλούνται τη Θεία Χάρη για την πραγμάτωση του γάμου. Ο αρραβώνας και ο γάμος γίνονται «στο όνομα της Αγίας Τριάδος» και η σχέση του ζευγαριού γίνεται τριαδική γιατί συνδέεται με το υπερβατό με τη θεϊκή παρουσία. (Παύλος Φουρνογεράκης) 

Κι άλλο από τον ίδιο: Η παραδοσιακή ευχή «Να ζήσετε και καλούς απογόνους», που λέγεται στους γάμους αποκτά σήμερα διαφορετικό περιεχόμενο. Άλλοτε, που η θνησιμότητα ήταν σε μεγάλα ποσοστά, εννοούσαν την επιμήκυνση της ζωής για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της πολυμελούς οικογένειας. Τώρα, που τα διαζύγια, επίσημα και ανεπίσημα, αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και η τεκνοποίηση μειώνεται δραματικά, η ευχή εμπεριέχει τη δυνατότητα ουσιαστικής σχέσης σε βάθος χρόνου καθώς και τη δυνατότητα απόκτησης υγιών παιδιών που θα εξελιχθούν σε «χρηστούς» ανθρώπους. Οι καλοί απόγονοι προκύπτουν συνήθως από πετυχημένους γάμους. Ο αυτοσεβασμός, η αυθεντικότητα, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα του άλλου, ενισχύουν το αίσθημα της αγάπης, δημιουργούν συνθήκες συναισθηματικής ασφάλειας και ελευθερίας και αποτελούν τους δρομοδείκτες για την ολοκλήρωση. Αυτή η στάση ζωής είναι συνεχής αγώνας ατομικός και συλλογικός και η στέψη του γάμου φαίνεται από το αποτέλεσμα στο τέλος της διαδρομής.
«Να ζήσετε και καλούς απογόνους!» ας ευχηθούμε από την καρδιά μας σε όλους εκείνους που αποφασίζουν να ενώσουν τη ζωή τους και να διαιωνίσουν το είδος τους, ανεξάρτητα από τον τρόπο που έχουν επιλέξει.»

_____________________________________________________________

 Κουμπάρες (Νονές) σε… απόγνωση.

ΤΑ ..ΤΥΧΕΡΑ ΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ!

«Δώστε ό,τι έχετε ευχαρίστηση. Αλλά να ξέρετε. Οι περισσότεροι δίνουν πάνω από 150 ευρώ». Η φράση του ιερέα λίγο πριν από τη βάφτιση άφησε άναυδη τη νονά που επρόκειτο να βαφτίσει ένα κοριτσάκι σε ναό του Χολαργού το περασμένο καλοκαίρι.

Oύτε οι εκκλήσεις του Αρχιεπισκόπου για περιορισμό των «τυχερών» ούτε η οικονομική κρίση ήταν αρκετές για να βάλουν τέλος στα αστρονομικά ποσά που ζητούν ιερείς από νονούς και κουμπάρους για βαφτίσεις και γάμους. Πρόκειται για τις «ιερές ταρίφες», που τραβούν την ανηφόρα, ενώ ο πληθωρισμός έχει μειωθεί στο 0,6%. Πριν από λίγες μέρες ιερέας από εκκλησία του Χαϊδαρίου ζήτησε από τη νονά της βάφτισης 250 ευρώ. Άλλος ιερέας από ενορία της Αθήνας ενημέρωσε ένα ζευγάρι που κανόνιζε την ημερομηνία του γάμου για τον Σεπτέμβριο: «Και μην ξεχάσετε να πείτε στον κουμπάρο να έχει μαζί του και 150 ευρώ…».

Τουλάχιστον ο παραπάνω ιερέας φρόντισε να ενημερώσει. Γιατί σε πάρα πολλές περιπτώσεις οι κουμπάροι ακούνε το ποσό από τον παπά και κινδυνεύουν με… εγκεφαλικό. Μάλιστα, άνθρωποι που το έχουν υποστεί, έχουν ανοίξει φόρουμ στο Ίντερνετ, όπου ανταλλάσσουν τις εμπειρίες τους: Στο www. parents.gr, μία νονά περιγράφει: «… Λοιπόν, εγώ έχω γίνει 4 φορές νονά. Στην τρίτη βάφτιση πάω στον παπά πριν από το μυστήριο και του λέω “τι χρωστάω”. Και μου λέει “200 ευρώ”. Μου έπεσε το σαγόνι. Τα έδωσα όμως γιατί δεν μπορούσα να κάνω κάτι εκείνη τη στιγμή. Θα τα ζητούσε από την κουμπάρα μου και δεν ήθελα. Βέβαια πήρε και 50 ευρώ από τον μπαμπά χωρίς να το ξέρω εκείνη τη στιγμή».

Ένας άλλος πολίτης περιγράφει στο ίδιο φόρουμ το περιστατικό που συνέβη σε φίλη του: «… της ζήτησε ο παπάς 200 ευρώ κι εκείνη δεν είχε τόσα λεφτά πάνω της και του λέει “έχω μόνο 150”… Και τι της απαντάει; “Με τόσα έξοδα που έκανες για τον γάμο, εδώ ήρθες να κάνεις τις τσιγκουνιές σου;”»…

Τι λέει η Εκκλησία
Επισήμως η Εκκλησία είναι κατά των λεγόμενων «τυχερών». Τουλάχιστον δύο φορές ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχει κάνει συστάσεις στους ιερείς να μη ζητούν χρήματα για τα μυστήρια. Ο προκάτοχός του, ο Χριστόδουλος είχε εκδώσει μάλιστα εγκύκλιο προ δεκαετίας με την οποία απαγόρευε την οποιαδήποτε διατίμηση μυστηρίων και την απαίτηση ποσού από τους πιστούς. Μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο αρχιμανδρίτης και εφημέριος στον ιερό ναό Αγ. Φιλοθέης- όπου πραγματοποιούνται πάρα πολλά μυστήρια- π. Τιμόθεος Άνθης λέει ότι «δεν είναι σωστό οι ιερείς να ζητούν χρήματα. Εμείς στην ενορία δεν το κάνουμε. Και το ίδιο κάνουν και αρκετοί ιερείς της Αρχιεπισκοπής μετά τις συστάσεις του Αρχιεπισκόπου. Αυτό που έχουν να κάνουν οι πιστοί όταν οι ιερείς τούς ζητούν υπερβολικά ποσά είναι να υποβάλουν αναφορές στις μητροπόλεις εναντίον του ιερέα». Ωστόσο, διευκρινίζει ότι τα δωρεάν μυστήρια αφορούν μόνον… τους ενορίτες κάθε εκκλησίας- και όχι εκείνους που επιλέγουν να κάνουν μία βάφτιση ή έναν γάμο μακριά από τον ναό της περιοχής τους!

Όπως σημειώνεται πάντως στις οδηγίες της Αρχιεπισκοπής για τον γάμο, «εάν η νύφη δεν επιθυμεί να τελεστεί ο γάμος της στην ενορία της αλλά οπουδήποτε αλλού εντός Αττικής, τότε υποχρεούται στην καταβολή χρηματικού ποσού 30 ευρώ στην ενορία της για το δικαίωμα μεταβίβασης».

ΕΦΜΕΡΙΔΑ «ΤΑΝΕΑ»

Advertisements
 

One response to “ΕΙΔΗΣΕΙΣ &…ΜΥΣΤΗΡΙΑ

  1. Βασιλική

    Αύγουστος 3, 2017 at 1:40 πμ

    Έχω παντρευτεί με πολιτικό γάμο και θέλω να κάνω και θρησκευτικό γάμο πρέπει να πάρω τους μάρτυρες που είχα στον πολιτικό γάμο?

     

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: